Najnowsze artykuły

Rodzaje piwa: Bogactwo smaków i tradycji

Piwo jest jednym z najstarszych i najbardziej uwielbianych napojów alkoholowych na świecie. Jego różnorodność zaskakuje nawet najbardziej wymagających...

Czytaj Więcej

7 Rzeczy, które musisz zobaczyć w Parku Narodowym Yosemite

Czy ktoś kiedykolwiek pytał cię, jakie jest twoje ulubione miejsce na świecie? Odpowiedź na to pytanie jest trudna - jest wiele miejsc, które odwiedziłem i pokochałem, ale czy mógłbym ciągle wracać i zawsze znaleźć coś nowego do odkrycia? Z ponad 800 milami szlaków, niezliczonymi wodospadami i największym eksponowanym monolitem granitowym na świecie, można powiedzieć, że nigdy nie utkniesz w Parku Narodowym Yosemite - dlatego jest to moje ulubione miejsce na Ziemi. Odkrycie wszystkiego, co ten niesamowity park ma do zaoferowania, zajęłoby (prawdopodobnie) całe życie, więc jeśli masz tylko czas, aby zaznaczyć kilka miejsc, zrób to...

Widok tunelu

Nasz pierwszy poranek w Yosemite ujrzał nas o świcie, by zrobić pierwszy przystanek na naszej liście; Tunnel View (górna wskazówka: najlepiej walczyć przez jetlag i wcześnie wyruszyć w drogę, ponieważ parkowanie w dolinie jest ograniczone i w ten sposób można czuć się przemyconym, że pokonałeś tłumy). Wśród najbardziej popularnych punktów widokowych Yosemite, zaparkowaliśmy i dostaliśmy oko do wszystkich dużych hitów parku w jednym widoku - Half Dome, El Capitan i Bridalveil Fall. Wdychaliśmy świeży zapach otaczających nas sosen i patrzyliśmy na granitowe klify, które rozciągały się tak daleko, jak tylko mogliśmy zobaczyć; było to idealne wprowadzenie do wszystkiego, na co musieliśmy czekać przez następne trzy dni. Nie mogłem się doczekać, by zejść na dno doliny i zbadać ją.

Yosemite Falls

Ten jest trudny do przegapienia. Stojąc na wysokości 739 m i wśród najwyższych wodospadów w Ameryce Północnej, jest wiele punktów widokowych, z których można podziwiać wodospady Yosemite. Zaczęliśmy na dnie doliny, gdzie zaparkowaliśmy (jeszcze raz dzięki, wczesnemu budzikowi) i szliśmy aż do momentu, gdy stanęliśmy na wysokości pionu. Decydując się na bliższe przyjrzenie się, wspięliśmy się na środkowe kaskady, gdzie ryk wody był ogłuszający i poczuliśmy chłodzący spray na twarzach - bardzo mile widziane, po dość spoconej wędrówce. Mieliśmy też szczęście, że odwiedziliśmy je w maju, kiedy wodospady są najsilniejsze; woda płynie od listopada do lipca.

El Capitan

Pomyśl o Yosemite, a pewnie wyczarowujesz w głowie obraz El Capitana. Te kultowe granitowe klify dominują nad doliną Yosemite, rozciągając się ku niebu na 914 m - ponad trzy razy wyżej niż szczyt Wieży Eiffla. Jedno z największych wyzwań dla wspinaczy na świecie - ze względu na swój rozmiar, trudno jest wybrać idealne miejsce, aby spojrzeć na El Capitan. Ale nigdy nie zapomnę momentu, w którym przejechaliśmy za rogiem w dolinie i tam, w całej swojej okazałości, górował majestatycznie nad doliną i karzełował wszystkich i wszystko.

Half Dome

Prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalny ze wszystkich zabytków Yosemite, Half Dome otrzymał swoją nazwę od swojego wyglądu; przypomina dużą skałę, która została przecięta na pół. Wznosząca się ponad 1400 metrów nad dnem doliny, jest kolejnym ulubionym obiektem poszukiwaczy przygód. Można nawet spróbować szczęścia i ubiegać się o pozwolenie na wspinaczkę na sam szczyt - choć zdecydowaliśmy się po prostu wziąć to wszystko z jednego z moich ulubionych punktów widokowych...

Gletscher Point

Zapierające dech w piersiach widoki na całą dolinę (i szczególnie dobre spojrzenie na Half Dome), nie można pokonać Glacier Point. Stamtąd łatwo jest dostrzec ogromną skałę górującą nad doliną. Znowu ten sam szczyt jest prawdziwy - unikaj odwiedzania tego popularnego miejsca w środku dnia, kiedy będziesz miał do czynienia z ruchem w kolejkach, zwłaszcza latem. Dotarliśmy tu z pierwszej rzeczy i mieliśmy punkt widokowy prawie całkowicie do siebie. Kiedy wracam następnym razem (tak, już planuję moją kolejną podróż), jestem zdeterminowany, aby nie uderzyć drzemką w mój alarm i faktycznie dotrzeć tutaj na czas przed wschodem słońca; widząc Half Dome skąpany w tym złotym blasku rano jest celem listy życzeń podróży, jestem zdesperowany, aby tick off.

Mirror Lake

Przyznam, że nie było to na górze, a ja zastanawiałem się, czy mamy czas, aby dostać się do Mirror Lake, z dwoma i pół dniami na zbadanie Yosemite. Ale kolega powiedział mi, że nie możemy tego przegapić, więc wyruszyliśmy na dwumilową pętlę. Sama wędrówka jest spektakularna; szybko straciliśmy tłumy i znaleźliśmy się w cieniu wysokich sosen, gdy mijaliśmy delikatnie płynące strumienie i pilnowaliśmy niedźwiedzich szlaków. Wkrótce dotarliśmy do polany i spojrzeliśmy na jezioro; było ono idealnie spokojne, mieniące się późnym popołudniowym słońcem i oferujące niesamowite refleksy okolicznych klifów. Spędziliśmy tu dobrą godzinę odpoczywając; byliśmy wystarczająco głęboko w parku, by uciec od wszelkich odgłosów ruchu ulicznego; wszystko, co słyszeliśmy, to otaczająca nas dzika przyroda, jak wiewiórki spieszące się po podszyciu i ogromne żaby rozpryskujące się w wodzie i z wody. Wiem, że będę musiał szukać długo i ciężko znaleźć miejsce bardziej spokojne niż Mirror Lake.

Majestic Yosemite Dining Hall

Dobra, przyznam, że nie jest to oczywisty wielki hit, ale jest zbyt spektakularny, by nie wpisać go na tę listę. W ostatnim dniu naszego pobytu w Yosemite, postanowiliśmy zaprosić się na lunch do hotelu Majestic Yosemite - jednego z niewielu hoteli znajdujących się w samym parku. Położony w samym sercu doliny Yosemite i pochodzący z lat dwudziestych XX wieku, ten niesamowity kurort oferuje jedną z najlepszych jadalni, jakie można spotkać. Wysokie sufity i okna o długości podłogi sprawiają, że masz możliwość oglądania tych znanych na całym świecie widoków; nie ma tu naprawdę złego miejsca w domu. Pokazano nam stół z widokiem na Half Dome, gdzie włożyliśmy do miseczek świeżego makaronu, poczęstowaliśmy się kieliszkiem kalifornijskiego wina i wznieśliśmy toast za moje ulubione miejsce na ziemi.